A videojáték károsítja az agy szürkeállományát

MTI Sajtóadatbank - 2015. május 25.

Felfedezték, hogy a játékosok a képernyőn navigálva az agy törzsdúcaiban található szürkeállomány egyik alkotórészére támaszkodnak, ami a szürkeállomány működésének lanyhulását idézheti elő.

A Montreali Egyetem és a McGill Egyetem kutatói kimutatták, hogy a videojátékosoknak ugyan sokkal hatékonyabbak a vizuális megfigyelési képességeik, ám navigációs stratégiájuk során inkább támaszkodnak az agytörzs jutalmazási rendszerére (nucleus caudate) és nem az agy térbeli tájékozódásban, összetett információk, események memorizálásában szerepet játszó rendszerére, a hippokampuszra.

Korábbi kutatások szerint alacsonyabb a szürkeállományuk azoknak az embereknek, akik az agy jutalmazási rendszerére támaszkodnak navigációs stratégiájukban, és a hippokampuszban is alacsonyabb a funkcionális agytevékenység.

A videojátékosok hetente világszerte hárommilliárd órát töltenek a képernyő előtt. Becslések szerint egy átlagos fiatal több mint 10 ezer órát tölt el videojátékkal, mire 21 éves lesz. Az intenzív videojáték hatásait még csak most kezdik megismerni tudományosan a szakemberek - olvasható a brit tudományos akadémia Proceedings of the Royal Society B című folyóiratában közzétett tanulmányban.

A kutatók olyan felnőtt játékosokat teszteltek, akik hetente legalább hat órát töltenek videojátékkal. A 26 játékos eredményeit összevetették 33 olyan emberével, akik nem játszanak videojátékot. Agyhullámaikat és szemmozgásaikat figyelték és rögzítették játék közben.

Azt találták, hogy a játékosok esetében kétszer nagyobb (80,76 százalék) volt az esélye annak, hogy a jutalmazási rendszert használták, mint a játéktól ódzkodók (42,40 százalék), utóbbiak az agy hippokampuszára támaszkodtak. A caudate nucleus az agy jutalmazási rendszere, és korábbi tanulmányok kimutatták, hogy kapcsolatban van az alkohol- és drogfüggőséggel.

Gregory West, a kutatócsoport vezetője elmondta, hogy már több mint egy évtizede a kutatók megállapították, hogy a videojátékosoknak hatékonyabb a vizuális megfigyelő képességük, tanulmányunk ezt megerősítette. Egyúttal azt is kimutattuk, hogy a játékosok jobban támaszkodnak a jutalmazási rendszerre, mint akik nem játékosok.
 



Korábbi kutatások azt is kimutatták, hogy azoknak az embereknek, akik a jutalmazási rendszerre támaszkodnak navigációs stratégiájukban, lomhább a szürkeállományuk és a hippokampuszban alacsonyabb a funkcionális agytevékenység. Ez azt jelenti, hogy azoknál, akik sok időt töltenek videojátékkal, csökkentett lehet a hippokampusz integritása, ami a neurológiai rendellenességek, köztük az Alzheimer-kór fokozott kockázatával állnak összefüggésben - magyarázta a montreali egyetem professzora.

Mivel a korábbi kutatások kimutatták, hogy a videojátékoknak jótékony hatása van a figyelemre, összpontosításra, a szakemberek szerint fontos, hogy a jövőben kutatások megerősítsék, hogy a játékok nem károsítják a hippokampuszt.

 

Nyitókép: lds.org

Vissza